BEZÁRÁS
ÜGYEK

Egyetemi pénzszórások újratöltve

MENÜ

Egyetemi pénzszórások újratöltve

AZ ELŐZMÉNYEK
Bár maga Lázár János is melegen ajánlotta a Nemzeti Közszolgálati Egyetem rektorának, hogy adja át a két, jelenleg zajló, 30 milliárdos uniós KÖFOP-projekt (Közszolgáltatás-fejlesztés Operatív Program) adatait számomra, még mindig nem kaptam meg azokat. 

Az egyetem először 2 millióért, aztán 900 ezer forintért akarta elmondani, mire költik az EU által is megkérdőjelezett projektek pénzeit.

Bővebben erről itt. A 900 ezer forintot az egyetem csak azért kérné, hogy a szerződések alapadatait átadja (kivel, mikor, mennyiért, mire szerződtek). Ezért 900 ezer forint munkadíjat kérni egy országgyűlési képviselőtől egyszerű szemtelenség, hiszen az adatok összesítése nyilvánvalóan csak néhány gombnyomást jelent.

Különösen nehezen fogadható el ez azért is, mert a korábbi ciklus összesen 8 milliárdos projekteket érintő ÁROP-os (Államreform Operatív Program) szerződések adatait minden további nélkül, ingyen (!!! 🙂 ) megkaptam. A vonatkozó adatok, dokumentumok a mellékletek között csatolva találhatók, egy részük ezúttal külön dokumentumban.

GYORS TANULSÁGOK

• Ha lusta lennék, a választásokig minden heti korrupcióinfóra adna muníciót ez az anyag is.

• Nem csoda, hogy az új projektek költéseit titkolni akarják. A mostani adatok szerint már az előző projektek szerződései között is rengeteg olyan van, amely nagyon nehezen magyarázható, a hűtlen kezelés határát súrolja.

• A „közigazgatás fejlesztése” ürügyén inkább a habzsi-dőzsi volt a kormány kedvenc egyetemén a cél. Elég például erre a szerződésre és honlapra ránézni: Edutus Főiskola (2.2.5, éttermi szolgáltatás, 2.785.110,-) ebben a rendezvényteremben biztos nagyon lehetett javítani a közszolgálatot.

• A szerződött cégek között sok olyan tanácsadócég van, amelyekkel már korábbi Korrupcióinfókon találkoztunk, és amelyek az EU-s pénzek lerablására specializálódott céghálózat tagjai.

• Ezen cégek mögött jó fideszes, kormányközeli kapcsolati háló látható.

• Találtunk olyan szerződéseket, ahol ugyanarra a feladatra szerződött külön-külön egy cég és annak egy vezetője is.

• Az egyetem számos alkalommal bízta meg saját cégét (az NKE Szolgáltató Nonprofit Kft.-t). Újabb tevékenységi körként megjelent az NKE Szolgáltató NKft.-nél a gépjármű bérbeadás is (2.2.22), de legújabban már kommunikációs szakértői szolgáltatásokat is nyújt.

• Volt olyan projekt, ahol csak rendezvényszervezésre 90 milliós megbízást adtak a saját cégüknek. Az NKE NKft. egyébként tavaly egymilliárdos forgalom mellett 19 millió forint veszteséget termelt.

• Már a korábbi ciklusban is megjelent az a nonszensz jelenség, amit az EU ellenőrei egyáltalán nem értenek: miért kell milliárdokat kifizetni helységbérletre, amikor az egyetemnek illetve konzorciumi partnereinek megvan minden lehetősége helységeket találni. Extrém példa, hogy az ÁROP 2.2-20 projektben a kormányablakok tisztviselőit képezték, de összesen 80 milliót fizettek ki azoknak a kormányhivataloknak, akiknek a tisztviselőit képezték. Ez az EU-a pénzek nettó szemtelen lenyúlása, ráadásul szembemegy az EU pénzek kifizetésének alapelvével: csak indokolt költség számolható el. Ez pedig nem az.

***

A GYANÚS SZERZŐDÉSEK ÉS KIFIZETÉSEK RÉSZLETESEN
Nézzük először a projektekben részt vevő beszállítókat! Van közöttük néhány olyan, amelyek már korábbi Korrupcióinfókon is szerepeltek gyanús tartalmú közbeszerzéseik miatt. Általánosságban elmondható, hogy az NKE is előszeretettel foglalkoztat olyan cégeket, ill. más típusú szervezeteket, amelyek kormányzati kedvencek.

1) Az egyik legtöbbet foglalkoztatott társaság a következő volt (a 9 db ÁROP-os programból ötben is részt vett): Rávezető Projekt Kft. (2.2.19, szakértői tevékenység, 3.603.182,-) (2.2.20, pályázat írás, 8.382.000,-) (2.2.21, képzési rendszer fejlesztése, továbbképzések összehangolása, 9.842.500,-) (2.2.21, projektmenedzsment feladatok, működés fejlesztése, 7.844.634,-) (2.2.22, képzési rendszer fejlesztése, továbbképzések összehangolása, 9.144.000,-) (9.369.984,-) (3.2.2, szakértői szolg., 2.540.000,-).

A Rávezető Projekt Kft. ügyvezetője Riz Ádám, aki egészen véletlenül Riz Levente XVII. kerületi polgármester két évvel idősebb bátyja. Ez a társaság egyértelműen fideszes politikai kapcsolatainak köszönhette a felfutását, hiszen 2011-ben még csak egy jelentéktelen cégecske volt alig 10 millió forintos árbevétellel. Ezt az összeget 2013-ban sikerült megtízszereznie, s a fejlődése azóta is töretlen. Elsősorban kormányzati megrendeléseik között megtalálható a BM, a KIFÜ, az EMMI, a Miniszterelnökség és például az az Edutus Főiskola, amely intézmény szintén beszállítója volt az NKE-nek (Edutus Főiskola 2.2.5, éttermi szolgáltatás, 2.785.110,-). Riz Ádám korábban az NFÜ-nél is volt programigazgató. A fentiekben megjelölt közigazgatási szervezeteknek az üzletviteli tanácsadással foglalkozó cég például kompetenciafejlesztést és szociális képzés monitoringját végezte, amelyek legalább olyan hangzatos (de gyaníthatóan tartalmatlan) szolgáltatások, mint amit az NKE-nek végzett szolgáltatások.
Kifejezetten alkalmasak az ilyen típusú tevékenységek arra, hogy a NER-ben felfuttassanak egy rokon céget, kizárva a vállalkozói önállóságot, a piaci versenyt, teljesítve azt a kormányzati elvárást, hogy az uniós pénzek leginkább a haverokhoz kerüljenek. Ennek a folyamatnak lehet az egyik állomása az NKE több megbízása is.

2) Az Eruditio Zrt.-t az ÁROP-2.2.19-ben az NKE egy 9.017.000,-Ft-os szakmai koncepció kidolgozásával bízta meg. Ennek a projektnek a keretein belül került kialakításra az E-tanulási Módszertani Központ. Az Eruditio Kft. neve korábban az Öveges-program miskolci kamu közbeszerzése révén került előtérbe, amikor is Miskolcon egy értelmetlen benchmarking szolgáltatást nyújtott az adott körben.

További érdekesség, hogy az ugyanebben a programban (ÁROP-2.2.19) szakértői tevékenységet végző Rávezető Projekt Kft. ügyvezetője, Riz Ádám, továbbá az Eruditio Zrt. ügyvezetője, Horváth Tamás is érdekeltséggel rendelkezik (vagy rendelkezett) a Mókáskanál Kft.-ben, s ami az NKE általi kedvelésük szempontjából még fontosabb, a Bethlen Gábor Alapkezelő nevű fideszes harcore társaságban. Nagyon odafigyeltek tehát Patyiék, hogy megbízható emberek kerüljenek kiválasztásra a „fontos feladatokra”.

3) A Magyar Közigazgatási és Szervezetfejlesztési Kutatóintézet Alapítvány (MKSZK) szakmai monitoring szolgáltatást végzett 9.525.000,-Ft-ért az NKE-nek (ez is egy klasszikus). Az MKSZK alapítója volt még 2005-ben Fürjes Balázs, jelenleg viszont Gál András Levente neve fémjelzi, illetőleg ő viszi az alapítványt. Gál András Levente offshore-lovagtól kezdve bukott államtitkáron keresztül kamu közbeszerzések gurujáig sok minden volt. A Jó Állam fejlesztési koncepciójának kidolgozásával megbízott kormánybiztosként is működött, látszik is, mi lett a Jó Államból ilyen kezek ügyködése következtében… (egy banánköztársaság). Az alább csokorba gyűjtött cikkeket átfutva önkéntelenül is beugrik az embernek Polt Péter és a magyar igazságszolgáltatás helyzete, hiszen ennek az embernek az alapítvány helyett egy jogállamban egészen máshol kellene lennie! Cikk1, Cikk2, Cikk3, Cikk4, Cikk5, Cikk6, Cikk7

4) Az Apertus Nonprofit Kft. a következőket nyújtotta az NKE-nek: (2.2.20, szoftverszimulációs videóanyag, 7.700.000,-) (2.2. 22, adatmigráció, informatikai rendszerfejlesztés, Etananyag újraszerkesztése, 2.688.998,-). Ennek a kft.-nek (amely most a magyar állam tulajdonában van) csodálatos a személyzeti portfóliója. 2015-ig dr. Princzinger Péter volt a vezetője, aki most a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt. egyik nagyfőnöke. Horváth Csilla korábbi FB-tag az Eximbank és a MEHIB vezetője is volt, míg egy másik FB-tag dr. Gajdos Róbert volt. Ő nyilvánvalóan az a Gajdos Róbert, aki a Közbeszerzési Hatóság egykori elnöke, s aki a közel-keleti kereskedőházak megalapításánál is bábáskodott az alábbi cikk tanúsága szerint. Az Apertus Kft. mostani ügyvezetője Koltányi Gergely.

Kicsoda Koltányi?
„Képzési és fejlesztési tanácsadó vagyok. Szakterületem a felnőttképzés, vállalati képzés, továbbképzés, valamint a digitális technológiák alkalmazása a képzési és fejlesztési programokban. 1999-ben végeztem a Pécsi Tudományegyetemen, HR menedzser szakon. A köztisztviselők e-learning központjának vezetőjeként kezdtem szakmai pályafutásom, majd a Nemzeti Közigazgatási Intézetben a továbbképzésért felelős vezető, később az Intézet Főigazgatója lettem. Jelenleg a magyarországi digitális képzés és fejlesztés egyik vezető szakértőjeként dolgozom. Rendszeresen publikálok és tartok előadásokat és szemináriumokat képzésfejlesztéssel, képzési trendekkel és az online tanulás világával kapcsolatban.”

Koltányi cégként és magánszemélyként is szerződött
Az az érdekes Koltányival kapcsolatban, hogy nem csak cégként, hanem magánszemélyként is megbízta őt az NKE (s ez a módi nem is egyedülálló eset), ugyanis Koltányi közvetlenül is szakmai vezető volt az ÁROP-2.2.20-ban 1.000.000,-Ft-ért.

Balkányi Péter és Orbán Zsolt együttesen csak a 2.2.20-ban 7,7 milliót szakítottak. Ők egyébként az Apertus Kft. e-learning szakértői, akik ugyanekkora összeget a cégük nevében is leszámláztak. Korábban már írtam, hogy az Apertusnál Koltányi Gergely is kapott közvetlen kifizetést az NKE-től (1.000.000,-Ft).

5) A Konett Hungária Nonprofit Kft. a következőkben működött közre: 2.2.20, trénerek felkészítése, Tréneri Kézikönyv és közreműködő mentorok felkészítése, 9.890.760,-Ft. Ők onnan lehetnek nekünk ismerősek, hogy a 2016. decemberi korrupcióinfón már foglalkoztunk velük. Ekkor a fogyatékkal élők pénzének elherdálásáról volt szó. Akkor éppen férőhelykiváltási mentorszolgáltatást nyújtottak 67 millió forintért.

A Konett H. Kft. vezetője 2012.07.17-ig Salamon Hugó volt, így biztos nem véletlen, hogy magánszemélyként ott van az NKE kifizetési listáján, ráadásul kettő projektben is: 2.2.13, művek elkészítése, 3.262.000,-Ft, 2.2.20, elkészítendő mű, 962.500,-Ft. Mondjuk ránézve ez utóbbi műre, ha ilyen a többi is… Ez a kommunikáció alapfogalmain megy végig, ez egy átlagos tankönyvben is benne lehet, szerintem nagyjából onnan is lehet kimásolva (Verbális-non verbális kommunikáció, kompetencia-piramis, kommunikációs csatornák, stb.). Ez pedig egy mentor felkészítő munkafüzet a Konett-től, ill. Salamon Hugótól (az elején ebben is megtalálható a kompetencia-piramis). A szöveg egy része, kérdezős-kitöltős, a többi általános tankönyvi szakanyag, hivatkozásokkal.

***

AZ NKE SZOLGÁLTATÓ NONPROFIT KFT. SZEREPE
Az NKE Szolgáltató Nonprofit Kft. ÁROP-os munkavégzései a következők:

• (1.2.9, szakmai rendezvény lebonyolítása, 1.072.555,-)
• (2.2.5, rendezvényszervezés, 91.750.90 2,-)
• (2.2.13 vezetőképzés tréning és catering lebonyolítása + caf.adó, 8.206.213,-)
• (e2.2.19, elektronikus képzési és távoktatási anyagok, 533.441,-)
• (2.2.20, rendezvényszervezés, 23.284.15 2,-)
• (2.2.20, zárórendezvény, 4.488.000,-)
• (2.2.21, rendezvényszervezés, 51.293.47 8,-)
• (2.2.21, lapszámok előállítása, 14.748.378,-)
• (2.2.22, rendezvényszervezés, szakmai nap, oktatástechnikai eszközök, 23.484.342,-)
• (2.2.22, tankönyv, tanulmány nyomdai munkálatok 16.985.378,-)
• (2.2.2 2, egyedi pendrive,1.137.920,-)
• (2.2.22, gépjármű szolgáltatás biztosítása, gépjármű bérleti díj, 5.032.839,-)
• (2.2.24, kommunikációs szakértői szolgáltatások, 1.130.300,-)
• (3.2.2, kommunikációs szakértői szolgáltatások, 1.225.550,-)

Ezek mind összesített adatok, sok kisebb számlából tevődnek össze ezek a programköltségek.
Az NKE üzemeltetési, szolgáltató cége, legutóbbi adatszolgáltatása szerint 166 főt foglalkoztatott. Látható, hogy házon belül oldották meg az uniós projektek rendezvényszervezését, tehát itt nincsenek közbeszerzések. Ez mondjuk egy nagy motiváló erő lehetett a konstrukció kidolgozásában.

Kérdés, hogy mennyire átlátható ennek a Kft.-nek a tevékenysége? A honlapja alapján szerintem
semennyire.
Egyáltalán, ki tudja vagy ki meri ellenőrizni a janicsárképző szolgáltató cégének a tevékenységét? Van ugyan felügyelőbizottsága a Kft-nek, amelyben egy-egy BM-es területű, HM-es területű és a Miniszterelnökség által delegált nő a tag, de hát ez körülbelül annyit is ér.

A cégvezető Zoltai Dénes (Bence) (1965), aki egy sötét ló, az interneten szinte semmit nem találni róla. Azt viszont tudjuk, hogy elég sok cége volt korábban, melyek vége általában felszámolás vagy több esetben is kényszertörlés (!) lett. Az utóbbi időben profilbővítés indult be az NKE Szolgáltató Kft.-nél, ugyanis az NKE a másik, tulajdonában álló céget, vagyis a Nemzeti Közszolgálati és Tankönyv Kiadó Zrt.-t (NKTK) kiüresítve, annak nyomdai tevékenységét is átvette. Az NKTK 2015. szeptemberétől felszámolási eljárás alatt áll, a csúcsprojektje az ÁROP-2.2.19 volt, ahol 70.000.000,-Ft-ot számlázott szakanyagok szerkesztéséért. Újabb profilként megjelent az NKE Szolgáltató Kft.-nél a gépjármű bérbeadás is (2.2.22), de legújabban már kommunikációs szakértői szolgáltatásokat is nyújt. A KÖFOP-os programok 30 milliárdját persze így is nagyon nehéz lesz elégetni, pláne, hogy a pénzszórásra már az EB is felfigyelt.

Idáig elérve azért felmerül az emberben a kérdés, hogy az NKE véletlenül nem egy fideszes kifizetőhely?

Csatolva vannak az összes ÁROP-os program céges- és közigazgatási beszállítói összesítését. Nagy részét már feldolgoztam, de még nem mindet, úgyhogy még lehetnek benne érdekességek és meglepetések.
képviselőiadatkérés_0516_Végl(1)

Az ÁROP-2.2.20 kifizetésein keresztül jól látható, hogyan működik a rendszer. Ez volt a legköltségesebb ÁROP-os program, itt képezték ki a kormányablakok ügyintézőit (kb. hétezret), de ehhez elő kellett állítani a tananyagokat és fel kellett készíteni az oktatókat.
Azt azért tartsuk szem előtt és hangsúlyozzuk, hogy a megkapott táblázatban csak az 500.000,-Ft feletti tételek szerepelnek, szerepelnek, tehát az egyes területek költései akár jóval magasabbak is lehetnek.
Ahhoz képest, hogy kormányablakok ügyintézőit képezték, 86.697.000,-Ft-ot költöttek olyan helyiségbérleti díjakra, amelyek vonatkozásában a bérbeadók a megyei kormányhivatalok voltak. Mindezt úgy, hogy a program közreműködői voltak a kormányhivatalok, hiszen külön képzésszervezőt foglalkoztattak (volt ahol többet is), így az ottani dolgozók bérének egy részét is a program pénzeszközeiből fizették. A most megkapott adatszolgáltatás szerint a két KÖFOP-os programban is folytatódik az a gyakorlat, hogy a társmegvalósító kormányhivataloktól bérelnek helyiségeket az NKE-s továbbképzésekhez. De a fenti még csak nem is a végösszeg, hiszen más hivataloktól (főleg önkormányzati hivataloktól) 12.278.000,-Ft- ért, a Villányi úti konferencia központtól pedig összesen 10.000.000,-Ft-ért béreltek helyiséget.

TOVÁBBI FURCSA KÖLTSÉGELEMEK

48 oktatónak, oktatást segítő embernek (tutornak) fizettek ki összesen 32.364.000,-Ft-ot, személyenként 5-600 ezer forinttól (ebből a kifizetési kategóriából volt a legtöbb) egészen 1,5 millió forintig. Képzésszervezőknek ugyanakkor (42-nek, akik jellemzően a kormányhivatalokban dolgoztak) 58.755.000,-Ft járt , közülük 32 személy egységesen 1.440.000,- Ft-ot kapott, függetlenül attól, hogy melyik megyében dolgoztak.
Nyolc e-learning szakértőt is foglalkoztattak (ez nekem egy kicsit soknak tűnik) összesen 18.871.000,-Ft-ért, itt 1 millió és 4,5 millió között szóródtak a kifizetések. Elképzelhető, hogy ezek nagy része tanulmányírás lehetett. Balkányi Péter és Orbán Zsolt együttesen csak a 2.2.20-ban 7,7 milliót szakítottak. Ők egyébként az Apertus Kft. e-learning szakértői, akik ugyanekkora összeget a cégük nevében is számláztak.

Korábban már írtam, hogy az Apertusnál Koltányi Gergely is kapott közvetlen kifizetést az NKE-től (1.000.000,-Ft). Még érdekesebbé teszi a dolgokat, amit az egyik tanulmányukban írnak, miszerint: „A Nemzeti Közszolgálati Egyetem ÁROP 2.2.19 projektjének keretein belül kifejlesztettük saját e-oktatási módszertanunkat, mely alapján összesen 100 komplex e-learning képzési programot készítettünk el.”
Gyanítható, hogy adott tananyagok és fejlesztések (esetenként némi módosítással) ide-oda vándorolnak az uniós projektek között, így azokat akárhányszor el lehet számolni. A szalagszerű termelés is egy érdekes jelenség, ez szerintem egyáltalán nem az igényekhez, hanem inkább az uniós pénzek kifizetési határidejéhez igazodik:
„A vizsgált projekt esetében (itt nyilvánvalóan a 2.2.19-ről lehet szó) abban különleges volt, hogy viszonylag szűk idő alatt (kevesebb mint 8 hónap) kellett viszonylag sok tananyagot (kb. 600 videót) fejlesztenünk. A nemzetközi gyakorlatoknál is említett időigényhez képest ez jelentős terhelést jelent, így olyan speciális tananyag kifejlesztésére volt szükség, amely egyszerre felel meg két szempontnak: – rendelkezik egy olyan univerzális kerettel (tananyagmotor), amelybe viszonylag egyszerűen betölthetők a kész komponensek (jegyzet, ppt, videók) és előállítható a kész tananyag, – a komponensek betöltése (gyártás) minél nagyobb részben automatizálható, így csökkentve a gyártás munkaigényét.

De itt van egy tananyag Budai Balázs Benjámintól is (E-közigazgatási alapismeretek). Ő a 2.2.20-ban 4,5 milliót kapott erre. Ő egyébként az NKE docense. Az uniós támogatási szerződésekben az szerepel, hogy a program keretein belül készült műveket nem lehet kereskedelmi forgalomba helyezni.
Az alábbi link azonban azt bizonyítja, hogy ennek vagy éppen az ellenkezője történik, vagy az, amire már eddig is gyanakodtunk, hogy kész műveket, tanulmányokat számláznak be milliós összegekért az NKE-nek, azért, hogy ki tudják tölteni az uniós projektek kereteit. (Ennek kétséget kizáró bizonyítása azonban egy mélyebb elemzést igényelne.)

***

TANANYAGFEJLESZTÉS BRUTÁLISAN DRÁGÁN
És ezzel elérkeztünk ezeknek a programoknak az egyik legneuralgikusabb pontjához, vagyis a
 tananyag- és tanulmány íráshoz.

Tananyagírásra 8 személy összesen 28.174.000,- forintot vett fel. (Ebben benne van Budai Balázs Benjámin 4,5 milliója is.) A legnagyobb kifizetés Boros Anita részére történt, mégpedig10.250.000,- Ft. Ő egyetemi docens, korábban a Közbeszerzési Hatóság főosztályvezetője volt, most vagyonpolitikai helyettes államtitkár Seszták Miklósnál. Fiatal kora ellenére (37 éves) rendkívül termékeny könyv- és tanulmány szerző. „Közigazgatási eljárások” címmel készült el a műve az ÁROP-2.2.20-ban
Kovács Éva „Egyedi élethelyzetek és gyakorlatok” témakörben szerkesztett tananyagot, illetőleg volt annak a társszerzője 7.750.000,-Ft-ért.
Az Ügyfélszolgálati készségfejlesztési tananyagot négyen írták (köztük a fentebb már említett Salamon Hugó), a kifizetési lista szerint mindezért 3.987.000,-Ft-ot kaptak. A mű kb. fele kommunikációs alapfogalmakról szól, ez elég sok tanulmányban előfordul, a másik része konfliktuskezeléssel foglalkozik és önértékelő teszteket tartalmaz.

A kommunikációs témakör elég gyakran előfordul a projektek tanulmányai között, azt már a hírhedt 1.1.21-ben is nyomatta pl. Bajnok Andrea, Kriskó Edina és Pallai Katalin, akik a 2.2.20-ban is kaptak megbízásokat művek elkészítésére. Ez megint csak azt támasztja alá, hogy némi hangsúlyeltolódással ugyanazok a művek vándorolhatnak egyik projektről a másikra. Ezzel természetesen nem azt állítjuk, hogy egyik vagy másik programban (pl. a kormányablakok ügyintézőinek képzésében) ne lenne azokra szükség, de ugyanazokra a művekre például felhasználási szerződésekkel újabb és újabb százezreket vagy milliókat kifizetni abszolút közpénzégetésnek tűnik (pl. Együttműködés-fejlesztés és kommunikáció az 1.1.21-ben).
Tananyag kell, eddig rendben is van, azonban további művek elkészítésére még 28-an kaptak megbízást 31.910.000,-Ft-ért. Közöttük persze olyanok is vannak, akik a tananyagok egy-egy fejezetét írták, általában 500 ezertől 1 millió forintig terjedő összegben.

***

Még két érdekesség a kifizetőhely jelleghez:
Fürjes Balázs Zoltán a 2.2.13-ban művek elkészítésére, 3.262.000,-Ft-ot vet fel (Közigazgatási Vezetői Akadémia volt a projekt.) Ez azonban egy másik Fürjes Balázs, mégpedig az, aki korábban a Századvég Gazdaságkutató Zrt.-nek volt a vezérigazgatója, utána pedig a Magyar Innováció és Hatékonyság Nonprofit Kft. ügyvezetője.
Bukovics István a 2.2.20-ban 1.750.000,- Ft-ot, a 2.2.21-ben 2.472.750,-Ft-ot kapott művek elkészítésére. Ő egy rejtélyes figura. Moszkvában tanult lelkész-katasztrófavédelmis, Pintér Sándor korábbi tanácsadója, s nyilvánvalóan pártfogoltja, akinek a zűrös végzettségi adatairól az Átlátszó rántotta le a leplet.

 

[su_document url=”https://korrupcioinfo.hu/wp-content/uploads/2017/06/korrinfo70_melleklet.pdf”]