BEZÁRÁS
ÜGYEK

Korunk olajozása, a tanulmányozás – a sportban is

MENÜ

Korunk olajozása, a tanulmányozás – a sportban is

A sajtótájékoztató egyik fontos szereplője Mocsai Lajos lesz, nem tudom kihagyni, hogy ezt a videót ide ne tegyem, mégha nem is tartozik nagyon szorosan a lényeghez:

[su_youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=tXdtL-cvOAQ&feature=youtu.be”]

(a preambulumban a diszciplinák paradigmája van…)

Rengeteg példát látunk az elmúlt években arra, hogy a sportra hivatkozva hogyan lopnak el irgalmatlan mennyiségű pénzt. Persze ennek a betetőzése az olimpia lenne, amihez gondolom jó sok sportmenedzser kellene. Létezik is szerencsére egy Magyar Sportmenedzser Társaság, amely -bemelegítésként- 376 millió forint egy részének ellopásában segédkezett. Ebben a frenetikus uniós projektben.

Ne feledjük, korunk olajozása a tanulmányozás.

Áltanulmányok ezrein keresztül ömlik ki a pénz magánzsebekbe. A NAV-nál korábban külön emberek voltak ráállítva, hogy ezeket a kamu tanulmányokat kiszűrjék, azóta leállították a munkájukat.

TÁMOP 6.1.2/11/2012-0002 Magyar Sportmenedzsment Társaság – A fizikai aktivitás és a sport magyarországi dimenzióinak feltárása 376 millió

A magyar Sportmenedzsment Társaság 2011-ben alakult. Az elnökség tagja Mocsai Lajos, illetve a társaságot Koltai K. Iván, a nürmbergi hoki -és teniszklub menedzsere jegyzi 2015-ös közhasznúsági jelentését mellékelem a cikk végén. Ebben olvasható a célkitűzés: A társaság fontos feladatának tekinti tagjai, a sportmenedzserek, a sportvezetők tevékenységének szükségszerinti összehangolását a KÖZÖS ÉRDEKEK VÉDELME ÉRDEKÉBEN. Fontosnak tartja továbbá a sportvállalkozásokkal való rendszeres kapcsolattartást, a kommunikáció kialakítását, hosszútávú megtartását.

A projekt első eredménye egy totál kamu, tökéletesen ÜRES honlap, pár aloldalt ide is kigyűjtöttem

  • főoldal
  • a “mozgásadatbázisban” 60 “személy” -pl Besenyőtelek község önkormányzata található
  • de az adatlapok totál üresek
  • a honlap egy “pótolhatatlan” eseménytárt is felmutat: az “adatbázisban” összesen 8 db , a projekttől teljesen független eseményt , pl a KH sportmaratont sorolja fel, az első bejegyzés 2014 májusi, az utolsó 2014 júniusi

Mindezt menniyért?
Három nyertes pályázó (a Combit Számítástechnikai Zrt., az Apertech Informatikai Kft. és a Markweb Kft.) tulajdonképpen ugyanarra a feladatkörre kapott megbízást: a (sorrendben) első cég egy adatbáziskezelő szoftvert szállított max. 2000 fő kiszolgálására, illetőleg annak egy internetes felülethez is csatlakoznia kellett. A második cégnek nem egészen egy év múlva (a szerződéskötés időpontja 2014.03.18.) ezt az úgynevezett Szabadidősport Rendszert tovább kellett fejlesztenie, s itt is utalás van egy honlapra, aminek kreatív arculattal kell rendelkeznie. A Markweb Kft. pedig ezen portál ismertségének a növelésére kapott megbízást 14.128.000,-Ft összegben. A három közbeszerzés összesített értéke 58.628.000,-Ft (a közbeszerzések linkjei a bejegyzés véglén)

A projekt további “eredményeit” a társaság honlapja sorolja itt és itt. Ebből viszont egészen hamar feltűnik, hogy két, 2007-ben (!!!!!) a TF-en elhangzott előadást is laza eleganciával ide sorol (Robert SIekman és Roberto Branco voltak az előadók, de kétlem, hogy a 2012-ben indult projekt eredményeit tartották 2007-ben a szemük előtt. Azt is, hogy jogdíjat kaptak volna a projektből. Innentől kezdve persze rendkívül kérdéses, hogy a projekt eredményeként feltüntetett többi tanulmány -amelyek között kétségtelen vannak olyanok, amik valódinak tűnnek- mennyire készült valóban Mocsaiék projektje kedéért.

Az eredményeknek azonban itt még nincsen vége, ezen az oldalon is sorakoznak a hiánypótló tanulmányok, “jógyakorlatok feltérképezése. Például itt a szolnoki ORÖ-iskola (a címben helytelenül ÖRO) “boksz szakosztályának ” elemzése közben nagyon fontos dolgokat tudunk meg, csak hogy kijöjjön a 27 oldal valahogy. Például:
A Szolnokon létrejött Ökölvívó Akadémia Magyarországon elsőként alkalmazta ilyen módon az ökölvívást a társadalmi befogadás eszközeként. A program sikerességét jelzi a résztvevők növekedő létszáma, a program miatt a Hegedűs T. András Iskolába átjelentkezni szándékozók aránya hónapról hónapra emelkedik. (mondjuk az Állami Számvevőszék más okot is talált a taglétszám növekedésére, 2 éves kutatás után jelentésükben több tucat olyan tanulót találtak, akik csak kamu hallgatók voltak azért, hogy a normatív támogatást felvehessék utánukttp://www.romnet.hu/index.php?where=print&module=news&id=8255) De mindennél fontosabb új megállapítások Szolnok az Alföld közepén fekszik, mindössze 100 kilométerre a fővárostól a Tisza és a Zagyva folyók torkolatánál. A város lakossága 73.193 fő (2013. január 01. adat), melyből 98% a magyar, 1%a cigány és további 1% egyéb (főleg német) nemzetiségűnek vallotta magát a 2010 népszámlálás adatai alapján. A 90es évektől a városi lakosok száma folyamatosan csökken, ekkor még 79.000 lakos élt Szolnokon. A gazdagági élet számottevő változásai azt eredményezték, hogy az egykori ipari mezőgazdasági túlsúly, mára teljesen háttérbe szorult és felváltotta az új kis és nagyvállalatok megjelenése. Az egyéb munkalehetőségek viszont megmaradtak a különböző területeken, mint például a fafeldolgozás, vegyipar vagy gyógyszergyártás. Szolnok szerencsére több uniós forrással rendelkezik, mely azt mutatja, hogy jó szakemberekkel harmóniában képes kialakítani a város koncepcióját. A városba érkező uniós források számos intézmény, városrész megújulását tették már eddig is lehetővé, és a beruházások tovább folytatódnak. Milliárdos nagyságrend jut a Széchenyi városrész rehabilitációjára, megújul a Meggyes telep, és hamarosan kétszeresére nő a közbiztonság javításában jelentős szerepet játszó térfigyelő kamerák száma is.

Azonban személyes kedvencem a KRÍZISKOMMUNIKÁCIÓS KÉZIKÖNYV, amelyet a Right Communications kft készített (A cég tulajdonosa Pindroch Szilárd, miniszterelnöki tanácsadó is volt korábban. Ebből megtudjuk pl. az 5. oldalon hogy Mitroff (2004) a krízis tartalma alapján hét különböző típust azonosít:

  1. gazdasági (pl. keresletdrasztikus csökkenése, tzsdei összeomlások, egy sportág iránti érdeklődése drasztikus visszaesése, imázsromlás például a labdarúgó mérkőzésekhezkötött futball huliganizmus miatt);
  2. információs (pl. adatvesztés, hamis adatok);
  3. fizikai (pl. felszerelések sérülése, gyárirobbanás, autóversenyen történt baleset);
  4. emberi erőforrás alapú (pl. létfontosságú munkatárs balesete, korrupció a sportfogadásban, doppingbotrány);
  5. hírnevet érintő (pl. rágalmazás, pletykák);
  6. pszichopata magatartás alapú (pl. terrorizmus, túszejtés, mérgezés akár sporteseményekkel összefüggésben);
  7. természeti katasztrófák (pl. áradás, tornádó, heves vihar, amely tragédiát okoz)

De azt is a 15. oldalon, hogy

  • Elsődleges stratégiák
  • A reputáció megvédése: Visszautasítás, hárítás
  • A felelősség tagadása: a) Egyszerű tagadás (nem mi vagyunk az felelősek); b) Másra hárítás (más, megnevezett szervezet a felelős)A szervezet bűnbakként való feltüntetésének elutasítása A felelősség csökkentése
  • Kifogások keresése
  • Igazolás keresése
  • Keretezés: olyan referenciapontok kommunikálása, amely csökkenti az adott eset súlyát (pl. „mások súlyosabb kríziseken estek át”)
  • Elterelés
  • A kommunikáció fókuszába más témák állítása
  • Saját maga áldozatként való feltüntetése
  • Reputáció újraépítése
  • Kompenzálás
  • Bocsánatkérés
  • Másodlagos stratégiák (közvetett, az esethez nem kapcsolódó faktorok felhasználása)
  • Emlékeztetések korábbi pozitív tevékenységekre, kampányokra
  • Saját maga elfogadtatása, megkedveltetése

Emlékezünk még? mindezt a A fizikai aktivitás és a sport magyarországi dimenzióinak feltárása – TÁMOP-6.1.2/11/2-2012-0002 kódszámú projektben!

Végül az összefoglaló dokumentum, a “Jó kormányozás a sportban” szintén sok magvas gondolatot tartalmaz. De legalább vannak igazságok is, mégha nem is sok köze van a fizikai aktivitás és a sport magyarországi dimenzióinak feltárásához.. A politikai verseny jellemzői nagyon hasonlóak a sportban leghatékonyabb versenyrendszer formájához, a győztes-mindent visz elv alapján szervezett versengéshez.
1Mivel a választásokon csak az elsőhelyezetteket díjazzák (legfeljebb kiegészítő jellege vankompenzációs listáknak), minden induló maximális erőkifejtéssel küzd az első helyért. Ennek előnyeit a választó élvezheti, de a nehezen megfigyelhető teljesítmények, az információs aszimmetria miatt a rosszul kialakított szabályzók nem szűrik ki a disszonáns, tehetségtelenpolitikusokat, illetve menedzsereket.
A sportversenyekhez hasonlóan a nem kellőszigorral büntetett szabályszegő viselkedések a doppinghoz és fogadási csaláshoz hasonlóan a színfalak mögött zajló versengést torzítják, és lehetetlenné teszik a jó döntések meghozatalát:)))
A projekt 371 milliójából csak 179 millió költést fedtek le közbeszerzéssel, a többi nyilván “kisebb értékű” szakértő díjakra ment.

A közbeszerzéseket táblázatba gyűjtöttük. A linkek alább találhatóak, érdemes azokat is megnézni:

  • http://www.kozbeszerzes.hu/adatbazis/mutat/hirdetmeny/portal_24307_2014/
  • http://www.kozbeszerzes.hu/adatbazis/mutat/hirdetmeny/portal_16341_2014/
  • http://www.kozbeszerzes.hu/adatbazis/mutat/hirdetmeny/portal_16335_2014/
  • http://www.kozbeszerzes.hu/adatbazis/mutat/hirdetmeny/portal_4805_2014/
  • http://www.kozbeszerzes.hu/adatbazis/mutat/hirdetmeny/portal_3614_2014/
  • http://www.kozbeszerzes.hu/adatbazis/mutat/hirdetmeny/portal_3620_2014/
  • http://www.kozbeszerzes.hu/adatbazis/mutat/hirdetmeny/portal_22385_2013/
  • http://www.kozbeszerzes.hu/adatbazis/mutat/hirdetmeny/portal_6572_2013/

[su_document url=”https://korrupcioinfo.hu/wp-content/uploads/2017/02/sportmenedzser.pdf”]

[su_document url=”https://korrupcioinfo.hu/wp-content/uploads/2017/02/EB00010680.pdf”]